Nieuws: Lebowski-uitgever presenteert zichzelf als ‘event manager’ en reageert daarmee op ophef rond contracten
De discussie over de contracten van schrijvers bij uitgeverij Lebowski woekert al een week voort, maar nu heeft ook uitgever Oscar van Gelderen voor het eerst uitgebreid gereageerd op de ophef. Op zijn weblog is een opiniestuk over de zaak te lezen, ‘Modern uitgeven’ getiteld, dat hij samen met Overamstel-directeur Martijn Griffioen schreef.
Lebowski eist in contracten vijftien procent van alle inkomsten die een schrijver verdient buiten het verkopen van zijn boek om, denk aan lezingen, voordrachten, het schrijven van columns. Dit leverde felle reacties op (zie hier, hier en hier). In het stuk gaat het vooral over alle ‘events’ die Lebowski allemaal organiseert.
Wij bepleiten een nieuw soort, op maat gemaakt – dus aan de individuele auteurswensen en verlangens aangepast – contract, met als basis het ‘standaardcontract’. Wij zijn niet alleen een team als het gaat om de inhoud (het boek), maar ook in alles om het boek heen. Wil de auteur dat we zijn boekingen doen, zijn agenda beheren, zijn social media runnen, zijn website bijhouden, columns regelen, voor hem onderhandelen? Dan doen we dat, in ruil voor een percentage.
Ze vervolgen:
Als wij events organiseren waar auteurs zich kunnen manifesteren, waar opdrachten of optredens uit voortvloeien, dan willen wij een percentage van de gelden. Dat is ook logisch: de inkomsten vloeien voort uit onze activiteiten. Met debuterende auteurs is het – in onze optiek – dus niet meer dan redelijk dat we vooraf (bij het tekenen van het contract) kijken hoe we samen inkomsten kunnen genereren, aangezien de kans op een commercieel succes van het boek zelf bepaald niet gegarandeerd is.
Ze schrijven tot slot:
Wij zien de (moderne) uitgever als een curator met neus voor commerciële mogelijkheden, iemand die inhoudelijke en zakelijke kwaliteiten combineert. De tijd van boeken drukken en dan achterover leunen tot het boek ‘zijn weg naar de lezer vindt’ is definitief voorbij. De uitgever moet in een krimpende markt nog harder werken, niet alleen voor de auteur maar ook voor zijn onderneming, en buiten de boekverkoop manieren zoeken om inkomsten te genereren, en dat kan naar ons idee op drie manieren: via betere uitoefening van rechten; via digitale kanalen, en via events (en dat is iets meer dan ‘feestjes geven’ (…).