Column: Coen Peppelenbos – Palmen
Palmen
Ik durf het bijna niet te bekennen, maar ik ben op bladzijde 75 gestopt in Jij zegt het van Connie Palmen. Dat ligt niet aan de schrijfster die ik bewonder, en ook niet aan het onderwerp van de roman die afgelopen maandag de Libris Literatuurprijs won, maar aan de bewust gekozen stijl. In Jij zegt het is Ted Hughes aan het woord die vertelt over zijn verhouding met Sylvia Plath, de dichteres die in 1963 zelfmoord pleegde. Palmen verwerkt in de zinnen uitweidingen, die van bijzin naar bijzin lopen, van gedachte naar gebeurtenis en alhoewel ik een liefhebber ben van lange, goed geconstrueerde zinnen kreeg ik tijdens het lezen last van die monsterzinnen. Ik citeer:
Ik dacht dat het de vermoeidheid van de urenlange tocht was, de beklimming van de steile heuvels, de overweldigende indruk van een waar geworden roman, maar nee, snikte ze, dat was het allemaal niet, het was de vergankelijkheid, de restanten van een leven, van Emily’s leven, een halfwees, op haar dertigste dood, met één roman op haar palmares, een jaar voor haar dood gepubliceerd, onder pseudoniem – ook dat nog – en dat ze als schrijver nooit had geweten hoe beroemd ze zou worden, een wereldwijde, postume roem die een lezer op deze dag – helemaal vanuit Massachusetts – naar de Wuthering Heights had geleid om haar, Emily Brontë, te zoeken, en dat – ze schaamde zich ervoor – het monster van jaloezie haar opeens in de kuiten had gebeten.
Alsof er tijdens het lezen steeds op de rem getrapt wordt. Bij één zin is dat niet erg, maar bladzijde na bladzijde deze zinsconstructies consumeren is erg vermoeiend.
Ik ben blij met en voor Connie Palmen. Een keuze voor elitaire literatuur. #Libris
— Wilbert van Walstijn (@wvwal) 9 mei 2016
Ieuw, Connie Palmen op Radio1. Elitaire grachtengordel zuipschuit #zapmomentje
— Esther Velzen (@esthervelzen) 9 januari 2016
Ok @pauwnl douwe bob duurde te lang, Connie Palmen wil daar niet zijn en doet elitair. Ik zeg vertel over de vrijlating van @umarebru
— renee spaans (@renemesis) 10 mei 2016
Binnenkort begin ik opnieuw, want ik wil als lezer niet falen. Daarnaast las ik venijnige tweets die haar in de elitaire hoek zetten; ‘elitair’ is tegenwoordig voornamelijk een scheldwoord – al gebruikte alleen een bestuurslid van de Vestdijkkring het woord in positieve zin. Ene Esther Velzen vond Palmen een ‘elitaire grachtengordel zuipschuit’ (Esther Velzen geeft in haar Twitterprofiel een zelfportret: ‘wine, dine, christen, rechts’.) Dat ressentiment moet je bestrijden. Voor alleen al het bovenstaande citaat uit Jij zegt het heb je vijf tweets nodig.
Het maakt Palmen niet uit hoe de mensen over haar denken. Nog een puntje in haar voordeel. In een interview vroeg Kristien Hemmerechts onlangs: ‘Lig je ervan wakker wat mensen van je vinden?’ Palmen: ‘Nee schat, ik lig ervan wakker dat ik te veel drink.’
Hemmerechts: "Lig je ervan wakker wat mensen van je vinden?" Palmen: "Nee schat, ik lig ervan wakker dat ik te veel drink." #ilfu16
— Thomas de Veen (@thomasdeveen) 22 april 2016
(Deze column verscheen in iets kortere vorm in de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden op 14 mei 2016)
Ook ik heb het boek niet uitgelezen. In plaats daarvan ben ik me weer gaan verdiepen in de fascinerende poëzie van Sylvia Plath. Die het aan spanning, emotie en diepte veruit wint van de naar mijn idee al te geconstrueerde roman. Lees de tweetalige uitgave van de bundel \’Ariel\’ en het nawoord van Ted Hughes. (Vertaling Anneke Brassinga). Palmen doet met haar wijdlopige stijl, waaruit ook enige zelfingenomenheid spreekt, beide dichters te kort.
Ik heb het uitgelezen, ik vond het goed, maar erg vol en druk, ik was buien adem toen ik het uit had.
Beste Coen, kleinigheid, ik was bij het iv met hemmerechts, palmen zei t net anders: \’ik lig alleen wakker omdat ik te veel drink\’ , wat ik opvatte als dat ze ook daar niet over piekert, maar dat het puur de alcohol is.
Wel weer gaan lezen hoor, prachtig boek.
Ik ben halverwege het citaat gestopt.
\”Binnenkort begin ik opnieuw, want ik wil als lezer niet falen\” staat hierboven ergens. \”Faalt\” een lezer die een boek half uitgelezen weglegt (om welke reden dan ook) om tijd aan iets beters te besteden?
De roman van Connie Palmen is er wel een om je hoofd bij te houden. Lees het dus in segmenten. Houd de hoofdlijn in gedachten. Het is geen verhaal dat je lekker weg leest. Dus: niet voor op het strand. Ik zeg \’t.