Nieuws: Schrijvers zetten vraagtekens bij NRC-talenten, Jamal Ouariachi: ‘Ik ga even overgeven’
Gisteren presenteerde NRC Handelsblad 101 culturele talenten, waaronder 10 aanstormende literatoren. Niet iedereen was overtuigd van de talenten van deze schrijvers, zo blijkt uit reacties op Twitter van Jamal Ouariachi, H.M. van den Brink en Arie Storm.
Nog even over gisteren. Hoe kan het nou toch dat iemand die zo evident beroerd schrijft en er óók nog een racistisch wereldbeeld op nahoudt, een 'talent' wordt genoemd in NRC? (draadje met antwoord!) https://t.co/lK6vvaCiLt
— Jamal Ouariachi (@jamalouariachi) February 28, 2020
Nou, laten we eens kijken wie er in de selectiecommissie van de lijst met ‘talenten’ zaten. Dat kan hier: https://t.co/fU38hHi3iq
— Jamal Ouariachi (@jamalouariachi) February 28, 2020
De meest opvallende naam is die van Ebissé Rouw: dat is de samenstelster van het boek ‘Zwart’, waarvan ik al eerder opmerkte: een racistisch pamflet. Bovendien zijn de meeste bijdragen aan 'Zwart' bijna onleesbaar slecht geschreven. Olave Nduwanje schreef een van die bijdragen.
— Jamal Ouariachi (@jamalouariachi) February 28, 2020
Naam 2 van de selectiecommissie: Clarice Gargard. Die zelf óók een bijdrage leverde aan het boek ‘Zwart’.
— Jamal Ouariachi (@jamalouariachi) February 28, 2020
Naam nummer 3 van de selectiecommissie: Dalilla Hermans. Die, ja sorry, het begint wat repetitief te worden, zelf óók een bijdrage leverde aan het boek ‘Zwart’.
— Jamal Ouariachi (@jamalouariachi) February 28, 2020
En o ja, in de categorie “letteren” zijn er behalve Olave Nduwanje nog meer talenten geselecteerd. O, wie? Nou, bijvoorbeeld Munganyende Hélène Christelle. Die—jaja, u raadt het al!—óók een bijdrage leverde aan het boek ‘Zwart’. Of liever: het racistische pamflet ‘Zwart’.
— Jamal Ouariachi (@jamalouariachi) February 28, 2020
Ik ben een groot voorstander van een zo divers mogelijke literatuur, maar dan wel op basis van écht talent. Hier wordt een enge, benepen en bovendien racistische identiteitspolitieke agenda uitgevoerd door een clubje activisten. Dit is dus echt heel kwalijk én corrupt.
— Jamal Ouariachi (@jamalouariachi) February 28, 2020
Einde draadje, mensen. Ik ga even overgeven.
— Jamal Ouariachi (@jamalouariachi) February 28, 2020
Nog een kleine toevoeging, met dank aan het scherpe oog van @HizirCengiz. De coördinatie van het ‘talenten’-project was mede in handen van Sabrine Ingabire. Die… moet ik het echt nog zeggen?… een bijdrage leverde aan het boek ‘Zwart’… zucht…
— Jamal Ouariachi (@jamalouariachi) February 28, 2020
Lijkt me een gemiste kans dat NRC geen wat uitgebreidere dossiers samenstelde en/of een stevig juryrapport. Het blijft nu wel erg PR-taal, zonder argumenten. Over Charlotte bijvoorbeeld, van wie ik geen literair werk kan vinden. Ligt dat aan mij @toefjaeger en @thomasdeveen? https://t.co/2YPrZ3OmY0
— H.M. van den Brink (@hmvandenbrink) February 28, 2020
Dit is een project van @toefjaeger en Sabrine Ingabire, met deze vraag moet je bij hen zijn.
— Thomas de Veen (@thomasdeveen) February 28, 2020
Was niet onaardig bedoeld, ben gewoon nieuwsgierig. Je wordt wel als deskundige genoemd in de Verantwoording.
— H.M. van den Brink (@hmvandenbrink) February 28, 2020
Ik bedoel het ook niet onaardig, maar ik verklaar even waarom ik hier niet op in kan gaan. Ik zat niet in de selectiecommissie.
— Thomas de Veen (@thomasdeveen) February 28, 2020
OK. Maar je begrijpt wel dat de meer dan gemiddeld geïnteresseerde lezer benieuwd is? Te meer omdat de cultuurredactie laat weten dat er vroeger door oude mannen met een vorsende blik maar wat werd gedaan en er nu een 'gewogen, beargumenteerde selectie' is gemaakt.
— H.M. van den Brink (@hmvandenbrink) February 28, 2020
Zeker. Ik onderschrijf die tekst niet.
— Thomas de Veen (@thomasdeveen) February 28, 2020
Zeker, dat is eigenlijk altijd zo: hoe beter beargumenteerd hoe beter het is. We hebben voor de lijst op experts en redacteuren vertrouwd, bij de literatuurlijst zijn auteurs meegenomen die nog met een boek komen. Ik ga kennis nemen van wie ik wil kennis nemen
— toef jaeger (@toefjaeger) February 28, 2020
Maar hoe beargumenteer en weeg je de literaire kwaliteiten van iemand die nog nooit literatuur gepubliceerd heeft? En hoe weet je dat, bijvoorbeeld, Charlotte met een boek gaat komen?
— H.M. van den Brink (@hmvandenbrink) February 28, 2020
Ze heeft verhalen gepubliceerd die veel gelezen worden Vlaanderen. Daar wordt ze ook veel gezien, gehoord en gepubliceerd. Maar je hebt gelijk: het is geen Amsterdam
— toef jaeger (@toefjaeger) February 28, 2020
Flauw, Toef. Ik zie alleen maar columns en interviews.
— H.M. van den Brink (@hmvandenbrink) February 28, 2020
Dat kan, zoals ik al de eerste keer zei: ik ken haar niet en ik ga niet over de selectie, maar als ze door een expert uit Vlaanderen word genoemd en wordt aangeprezen, dan ga ik er tzt mijn voordeel mee doen
— toef jaeger (@toefjaeger) February 28, 2020
Bij de muzieklijst vind je ook artiesten zonder cd of lp. De 101 namen gaan de redacteuren in de gaten houden, evaluatie volgt
— toef jaeger (@toefjaeger) February 28, 2020
Dank je, Toef, voor het beantwoorden van enkele vragen. Ik geloof dat alles nu wel duidelijk is. Eén vraagje nog: wat is de rol geweest van literair agent Paul Sebes bij deze productie? Kun je daar iets over meedelen?
— Arie Storm (@ArieStorm_) February 28, 2020
Hij heeft desgevraagd namen gegeven, die zijn toegevoegd aan de lijst waar ook @thomasdeveen zijn voorkeuren op had. Sebes valt bij ‘verkeerde’ keuzes niets te verwijten, hij was niet bij de selectie aanwezig. @thomasdeveen was bij de selectie niet aanwezig ivm andere bezigheden
— toef jaeger (@toefjaeger) February 28, 2020
O, dank je. Hij verzorgde een soort voorselectie, begrijp ik.
— Arie Storm (@ArieStorm_) February 28, 2020
Zelfs dat niet. Veel mensen is gevraagd om namen, en omdat Paul Sebes sowieso op de hoogte is van talenten, heb ik hem persoonlijk gevraagd wie hij relevant vond, en die doorgegeven aan de mensen die de selectie maakten
— toef jaeger (@toefjaeger) February 28, 2020
Dat is zo ongeveer de definitie van een voorselectie.
— Arie Storm (@ArieStorm_) February 28, 2020
Arie, waar ben je mee bezig? Kan je stoppen ajb. Bedankt
— toef jaeger (@toefjaeger) February 28, 2020
Het is niet om lullig te doen, maar het is allemaal zo vaag. Maar ik waardeer het echt dat je antwoorden gaf. Ik zal niks meer vragen.
— Arie Storm (@ArieStorm_) February 28, 2020
Dus wees zo vriendelijk en laat Paul Sebes met rust
— toef jaeger (@toefjaeger) February 28, 2020
'We streefden naar diversiteit in al haar vormen'. Jongens ik snap echt al het gedoe niet hoor. Wat is er mis mee mensen een podium te geven die je niet kent. Vind je het bagger, dan kijk/luister je er niet naar. Vind je het leuk: fijn!
— toef jaeger (@toefjaeger) February 28, 2020
Ja, maar je deed een beetje geheimzinnig. Dat voedt de verbeelding.
— Arie Storm (@ArieStorm_) February 28, 2020
ideaal toch! De verbeelding voeden
— toef jaeger (@toefjaeger) February 28, 2020
Is dat ook een beetje de insteek bij de verslaggeving over het coronavirus, of is dat iets heel anders?
— Arie Storm (@ArieStorm_) February 28, 2020
Zou het kunnen dat Dalilla Hermans, Sabrina Ingabire en Charlotte Wollaert alledrie werkten bij het inmiddels opgeheven magazine Charlie, tijdschrift voor 'realistische representatie?' Niks mis met een beetje clubgeest, maar kom er gewoon voor uit.
— H.M. van den Brink (@hmvandenbrink) February 28, 2020
(foto via Flickr Commons)