Nieuws: Abdelkader Benali reageert op aanval van Tommy Wieringa
Afgelopen zaterdag lanceerde Tommy Wieringa in NRC Handelsblad een frontale aanval op Abdelkader Benali, die in een discussie op een school verzuimd had zijn mening te geven over Turks Fruit maar er later wel een column over schreef in Trouw. Vandaag reageert Benali op Twitter.
Wieringa doet een ad hominem in NRC; ik zou hem niet hebben bijgestaan in zijn heldhaftige gevecht om de Literatuur te redden van de Feministen. Hij pikte dat op uit mijn column in Trouw. Hij citeert mij: Kader Abdolah en ik waren vol in de aanval gegaan
— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) June 21, 2021
„om de mannelijke eer te redden”, schreef hij. De rest laat hij helaas weg, het volgende: "om de mannelijke eer van de autonome kunstenaar te redden." Zonder dat toevoegsel mis je mijn punt. Wieringa weet dat maar wil zijn punt maken. Ik hoorde dat. Ik zweeg. Maar ik zweeg
— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) June 21, 2021
niet omdat ik een column te schrijven had, ik zweeg omdat ik niet vond dat ik nog iets toe te voegen had aan dat gesprek. Dan zegt Wieringa dat ik uiti hetzelfde vaatje putte waar ik altijd uit put: mijn Afkomst. Hij vergat te vermelden dat ik de muziek van Watskeburt in
— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) June 21, 2021
verband bracht met het Dadaisme en Tristan Tzara. Maar hij stoort zich aan mijn Afkomst. Want dat zou de Joker zijn die deze schrijver inzet, de enige Joker die hij heeft. Want andere Nederlandse auteurs hebben geen Afkomst? Hij legt ook een
— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) June 21, 2021
verband tussen mijn "carrière," in de literaire wereld, het feit dat ik plaatsneem in jury's en mijn Afkomst. Vijfentwintig jaar schrijverschap teruggebracht tot Afkomst. Want Nederlandse auteurs hebben geen Afkomst, die kunnen het zonder. Ik weet een ding: alle Nederlandse
— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) June 21, 2021
, Wieringa incluis, raken niet uitgepraat en uitgeschreven over hun Afkomst (ze noemen het Trauma, Kindertijd, Bewustzijn, Twente, een dorp met een wolf maar geen pinautomaat) Wieringa liet blijken mijn werk niet te kennen, geen interesse te hebben. Dat mag.
— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) June 21, 2021
Maar hij gaat niet over Afkomst. Ik heb geschreven over Jasser Arafat, Jan Janszoon uit Haarlem, documentaires gemaakt over T. Wieringa en Leon de Winter, geschreven over Primo Levi, over Haile Gebreselassie, over Hamlet, over Antigone, over Orhan Pamuk en over Delacroix, onder
— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) June 21, 2021
andere, en ook dat is Afkomst. Dan nog iets: in de periode na 4-mei heb ik drie keer met Wieringa het podium gedeeld, steeds genoegelijk, collegiaal, alledrie de keren heeft hij het telefoongesprek met Herdenking Februaristaking niet te berde gebracht.
— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) June 21, 2021
Hij heeft er niks over gezegd. Hij heeft me in de ogen aangekeken. Met me gelachen. Is met me in gesprek gegaan. Al die tijd: niks. En toen gebruikte hij een verkeerd citaat om te eindigen bij een vertrouwelijk telefoongesprek met de Herdenking Februaristaking. Ik vind daar iets,
— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) June 21, 2021
ik ga niet zeggen wat ik daar van vind. Vul zelf maar in. Het enige wat ik me afvraag: waarom zweeg jij al die tijd, Tommy?
— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) June 21, 2021
In het gesprek dat Wieringa met de leerlinge beschrijft laat hij weg dat zij hem duidelijke argumenten gaf die literair waren, Wieringa probeerde het persoonlijk te maken, hij kwam er niet mee weg.
— Abdelkader Benali (@abdelkabenali) June 21, 2021
(foto: Miriam Piters)