Filmpje: Mette Maria van Dijk spreekt zich uit over Mimosa
In een maar liefst 151 minuten durend gesprek met schrijver Michiel Lieuwma van de podcast Open Geesten spreekt Mette Maria van Dijk zich uit over de ontvangst van haar debuutroman Mimosa. Over dat boek was nogal wat ophef, omdat de flaptekst het heeft over een hoofdpersonage dat in de Bijlmer gaat wonen omdat ze graag met gangsters naar bed gaat. In het interview met Lieuwma zegt Van Dijk dat de achterflaptekst te ‘objectiverend’ is als je hem vergelijkt met de inhoud van haar boek. Al vindt ze de ophef ook weer overdreven. Het creëren van een rel was sowieso niet de bedoeling: van haar niet en van Prometheus niet.
Voor de rest spreekt Van Dijk zich nog uit over haar jeugd, haar ambities, de ‘moraliserende’ ontvangst van Mimosa, de positioneringsstrijd binnen het literaire veld en over de vraag of De ondraaglijke lichtheid van het bestaan nu wel of niet een goed boek is.
Michiel Lieuwma komt de eer toe om het feitenvrije populisme in het gesprek over de literatuur te introduceren. Plompverloren vertelt hij in deze video dat Joost Zwagerman altijd miskend werd door de literaire elite, zodanig dat hij uiteindelijk als zeventiger zelfmoord pleegde. En dat terwijl hij tevergeefs nog zo had geprobeerd bij de elite in de smaak te vallen met essays of Rothko.
Zwagerman werd vanaf zijn romandebuut enorm bejubeld, met de Maximalen werd hij binnengehaald als een van de grote vernieuwers van de poëzie. Zijn essays werden uitgegeven in een luxe cassette. Harry Mulisch noemde hem als zijn opvolger. Ik weet niet hoeveel meer bewijzen er zijn dat hij alom werd gewaardeerd. Hij pleegde zelfmoord op 51-jarige leeftijd; nog nooit heeft iemand gebrek aan waardering daarbij als factor genoemd.
Bevreemdend inderdaad, dat stuk over Joost Zwagerman… Ik vind dat gebash op Bregje Hofstede ook vreemd en misplaatst. Arrogant, en tegelijkertijd diep onzeker, om je zo af te zetten tegen de gevestigde literatuur, en jezelf te zien als miskend. En waarom Bregje Hofstede; is haar intelligentie intimiderend? Waarom haar in godsnaam “preuts” noemen, als ze net Oersoep heeft geschreven, en hun definitie van “écht erotisch proza” wel degelijk in Drift zat?