Nieuws: Leon de Winter ergert zich aan verzuilde literatuurkritiek bij de Volkskrant en NRC Handelsblad
Vandaag verschijnt Stad van de honden van Leon de Winter. Arjan Peters sprak met de auteur voor HP/De Tijd, onder andere over een negatieve bespreking van Aad Nuis in de Haagse Post met volgens de criticus de ongeloofwaardige zin ‘Glimlachen als een geslacht varken’. Uit boosheid stuurde De Winter toen een echte varkenskop ter attentie van Nuis naar de redactie. Over de hedendaagse kritiek is De Winter ook niet zo te spreken.
Wanneer je dan een roman uitbrengt, zoals ik vorig jaar deed met Het lied van Europa, wordt die door de Volkskrant en NRC Handelsblad maandenlang verzwegen of negatief besproken. Terwijl er 50.000 exemplaren van dat boek zijn verkocht. Opvallend hoe verzuild onze literatuurkritiek nog steeds is. Als er in De Telegraaf een schrijver wordt besproken, vraagt niemand op de redactie zich af of hij links of rechts is. Voor wat vroeger links of progressief heette, is die vraag echter heilig. Een scheidslijn.
Even factchecken: de roman Het lied van Europa verscheen vorig jaar 1 november, de Volkskrant had op 3 november een negatieve recensie van Bo van Houwelingen (2 sterren). De week ervoor had al een uitgebreid interview met Leon de Winter in het Volkskrant Magazine gestaan, waaruit de intrigerende vraag ontstond of De Winter de woorden ‘sierlijk kutje‘ had laten staan in zijn boek. NRC Handelsblad publiceerde 11 januari een recensie door Maartje Somers. Die stond niet in de boekenbijlage, maar in de zaterdagse rubriek ‘Iedereen leest’ waarin publieksboeken worden besproken.
Lees het hele interview hier.
Wat De Winter zegt, klopt dus.
Dode varkens glimlachen altijd. Blinde torpedo op zinsnivo. Kwaliteitskrant is slechts een herinnering en de vrije pers zijn papagaaien met een ringetje om de linker- of de rechterpoot maar altijd iemand eigendom, lijkt het wel.