Strips: Cullen Bunn, Brian Hurt & Tyler Crook – Manor Black
Nieuwe horrorklassieker in aantocht
From the authors who gave us…. zeggen ze in de Verenigde Staten: Bunn en Crook hebben de eerste verhaallijn afgeleverd van een nieuwe horror fantasy reeks, Manor Black, nadat ze de stripwereld zeker drie jaar in hun greep hielden met het fabelachtig mooie Harrow County. Die reeks is intussen gebombardeerd als moderne horrorklassieker, een blauwdruk voor het genre voor zover het niet uitsluitend bloederig, beestachtig en buitensporig hoeft te zijn. Bunn en Crook hebben goed in de gaten dat de horrorstriplezer van tegenwoordig meer wil dan een dun verhaaltje met veel gore en guts. Ook Manor Black zit, hoewel net begonnen, nu al tjokvol met verhaallijnen, intrigerende personages en vooral: veel vragen.
Manor Black is het landhuis van Roman Black, de pater familias van een gezin dat zich vooral onledig houdt met de zwarte kunsten. In de crypte van het statige huis, waar de voorvaderen voortleven, staat een enorme erlenmeyer gevuld met bloed. Alles is voor de lezer uiteraard nog in nevelen gehuld. Wat wel duidelijk wordt is dat de zwarte kracht van de familie er deels van afhangt. En daar zit de crux: de oude Roman moet eigenlijk plaatsmaken voor de volgende generatie maar over wie dat zal zijn, twijfelt hij nog. Hij vermoedt dat zijn kinderen de boel zullen verkwanselen zodra hij zijn hielen heeft gelicht. En daar zijn aanwijzingen voor.
Een mogelijke oplossing dient zich aan als er in de buurt van het landhuis en ernstig ongeluk plaatsvindt, met een enkele overlevende. Deze jongedame, Ari, wordt achterna gezeten door een horde kwaadwillenden. Roman Black ontfermt zich over haar en ontdekt de krachten die zij bezit. Hij ziet in haar een intelligente opvolger van zijn levenswerk, en dat is tegen het zere been van zijn nageslacht.
Het verhaal ontwikkelt zich vanaf dan als een opmaat naar een heerlijke gothic horrorstrip. De eerste vier delen van Manor Black zijn in dat opzicht niet een afgerond verhaal, hoewel het een miniserie wordt genoemd. Iedere lezer voelt aan dat het nog niet voorbij is. Sterker: het allerlaatste plaatje zet alles zo perfect op scherp dat niemand die onverschillig weg kan leggen.
Tyler Crook lijkt geboren voor het genre: zijn tekeningen zijn zo verfijnd dat geen detail de lezer ontgaat. Hij voelt perfect aan hoe horror moet ‘klinken’. Bij het omslaan van de pagina’s schreeuwt het onheil de lezer niet tegemoet. De angst en spanning zit in details verstopt die zich pas openbaren als de lezer er is aanbeland. Bij Crook geen grotesk effectbejag, het is subtiel maar o zo krachtig uitgebeeld. Soms lijkt er zelfs sprake van ontspanning. Als de lokale politie poolshoogte neemt bij het noodlottige ongeval wordt er door de een boompje opgezet over wat voorrang krijgt: een goede maaltijd, koffie of toch iets sterkers. Maar intussen…
Uiterlijk hebben de figuren en de omgeving veel weg van Harrow County, hoewel dat verhaal een kleine eeuw eerder plaatsvond. Manor Black speelt in de jaren zeventig, maar vanwege de gothic-setting lijkt het allemaal verder weg van de gewone mensenwereld. In vergelijking met Harrow County is opvallend dat Crook voor een andere kleurstelling heeft gekozen: hij kleurt met de hand in, met waterverf, en gebruikt naast zijn kenmerkende gedempte palet veel felle kleuren, met name geel en rood.
Manor Black zal zich verder ontwikkelen als een donker familieverhaal waarin figuren vechten om de nalatenschap van een wijze oude man. Wie krijgt de beschikking over krachten die oneindig veel sterker zijn dan een mens aan kan? En welke strijd ontbrandt straks als de goeden tegen over de slechten komen te staan? Zelden zo’n sterke aanzet gezien van een verhaal: hier is zonder twijfel een nieuwe klassieker in aantocht.
Stefan Nieuwenhuis
Cullen Bunn, Brian Hurt & Tyler Crook – Manor Black. Dark Horse. Vier delen, 32 blz. per deel, $ 3,99. TPB verschijnt in het eerste kwartaal van 2020.