Nieuws: Beslissing om Biesheuvelprijs niet uit te reiken stuit op onbegrip – ‘Wat een prutsers’
Dan heb je een keer een prijs voor het beste verhaal omdat je vindt dat het genre ondergewaardeerd wordt en dan gaat de jury van de J.M.A. Biesheuvelprijs zelf zeggen dat de kwaliteit onvoldoende is. In de literaire wereld is er weinig begrip voor de jury die bestond uit Katty Gerez Heemstra, Marja Pruis en Lisanne Snelders.
‘Nederzettingen’, Sanneke van Hassel, geweldig goed!
— ingrid van der graaf (@ingdergraaf) February 1, 2020
Olifant van zeep van Thomas Verbogt
— Nausicaa Marbe (@nausicaamarbe) January 31, 2020
13 inzendingen (“waarvan een deel bovendien niet aan de reglementen van de prijs voldeed”) is bedroevend weinig, maar het is hoe dan ook een klap in het gezicht van Sanneke van Hassel en Thomas Verbogt. pic.twitter.com/ExuVmnJjo3
— Thomas de Veen (@thomasdeveen) January 31, 2020
Ik vind het best schandalig: ‘er zat geen winnaar bij’ https://t.co/ye4e7DdMUn
— Josje Kraamer (@JosjeKraamer) January 31, 2020
Wow. Nederzettingen van Sanneke van Hassel zou in ieder jaar een mooie winnaar zijn.
— Peter van der Zwaag (@PetervdZwaag) January 31, 2020
Een klein stil protest waar niemand wakker van gaat liggen. De Biesheuvelprijs heb ik ontvolgd. Niet omdat ze geen prijs uitreiken, dat zal verder wel, maar de manier waarop ze over schrijvers spreken vind ik hoogst merkwaardig.
— Istvan Kops (@imkops) January 31, 2020
En de onnodige trap na zit in dit zinnetje: ‘De jury heeft de bundels beoordeeld en vastgesteld dat er geen prijswinnaar tussen zat.’ Dat kun je dus echt niet maken.
— Arie Storm (@ArieStorm_) January 31, 2020
1/ Nog even over de #Biesheuvelprijs. Ik hang niet het idee aan dat ‘kwaliteit’ volkomen en alleen maar een kwestie van subjectiviteit is. Maar wat wel voorbij is zijn de dagen waarin er kon worden uitgegaan van één ongedeelde objectiviteit als het gaat om literaire kwaliteit.
— Joost Baars Γιοστ Μπάαρς (@joostbaars) February 1, 2020
2/ Dat betekent volgens mij dat het inderdaad mogelijk is dat een jury zegt dat dit jaar alles ruk is, terwijl anderen in hetzelfde juist prijzenswaardige literatuur hebben gezien. Ik heb mijn VSB-prijs ook nooit gezien als een soort objectief bewijs dat mijn bundel goed, laat
— Joost Baars Γιοστ Μπάαρς (@joostbaars) February 1, 2020
3/ staan de beste is. Maar wel als een bewijs dat hij zo goed was dat hij de beste kon worden gevonden, zoals vijf mensen hebben aangetoond, en uitgelegd in een juryrapport. Dat rapport wil niet zeggen dat je er niet anders over kan denken, wel dat je er zo over kúnt denken.
— Joost Baars Γιοστ Μπάαρς (@joostbaars) February 1, 2020
4/ Juist omdat we als het ware met meerdere objectiviteiten onder elkaar leven, zijn die juryrapporten van belang. Die maken van iets dat alleen maar objectief lijkt – een prijs – iets subjectiefs. Daarmee maken ze het oordeel kwetsbaar, en dus ook waardevol. Welnu. Kennelijk is
— Joost Baars Γιοστ Μπάαρς (@joostbaars) February 1, 2020
5/ de jury van de #Biesheuvelprijs het oordeel toegedaan dat er geen prijzenswaardige verhalenbundels zijn verschenen in 2019. Dat kan. Dat mag. En het feit dat ik het daar niet mee eens ben, doet daar niets aan af. Ik zat niet in de jury. Maar ik vind wel dat dat juryoordeel
— Joost Baars Γιοστ Μπάαρς (@joostbaars) February 1, 2020
6/ dan zo serieus moet worden genomen dat er meer moet volgen dan ‘er zaten geen prijswinnaars tussen’. Er moet een soort juryrapport komen. Want ik wil weten waarmee ik het niet eens ben. En ik snap heus dat de jury niet elk van de 13 bundels kan gaan afserveren. Dat zou ook
— Joost Baars Γιοστ Μπάαρς (@joostbaars) February 1, 2020
7/ unfair zijn naar de auteurs van die bundels (je stuurt namelijk niet in om afgeserveerd te worden). Maar wat je wel kan doen is een rapport schrijven over wat het dan is dat je verwacht van een verhalenbundel. Zo kom ik te weten wat er dan volgend de jury miste. En dan kan
— Joost Baars Γιοστ Μπάαρς (@joostbaars) February 1, 2020
8/ er naar aanleiding van dit besluit tenminste een gesprek op gang komen over verhaal- en verhalenbundelpoëtica. Het lijkt me sowieso dat de jury dat nodig vindt. Dus geef dan ook de voorzet. Licht het oordeel toe.
— Joost Baars Γιοστ Μπάαρς (@joostbaars) February 1, 2020
9/ Nu zitten we met een merkwaardig conservatief-elitair oordeel dat zichzelf zo objectief waar lijkt te achten dat het een uitleg achterwege denkt te kunnen laten.
— Joost Baars Γιοστ Μπάαρς (@joostbaars) February 1, 2020
Ja nou ja, ik snap wel dat er een grens moet zijn hoor. Je kunt niet zomaar alle essaybundels verhalenbundels noemen, anders valt de noodzaak voor je prijs weg. Maar Rumoer van Florette Dijkstra: ik weet oprecht niet of dat een essaybundel of een verhalenbundel is. https://t.co/L3qmRoDc6Z
— Joost Baars Γιοστ Μπάαρς (@joostbaars) February 1, 2020
Dit schreef ik erover in het nawoord van mijn verhalenbundel “Herinneringen in aluminiumfolie” (2017). (Dat waren dus eigenlijk profetische woorden: “Het is de schuld van de schrijvers.”) pic.twitter.com/ZHk0KuH3s9
— Jamal Ouariachi (@jamalouariachi) January 31, 2020
Ik hoop dat jullie dan de bundels van vorig jaar (voor zover beantwoordend aan voorwaarden) weer mee laten tellen. Maak er een tweejaarlijkse prijs van.
— Rob van Essen (@rvessen1) January 31, 2020
Mee eens. En dan wel een andere jury aan het werk zetten, anders heeft de tweejaarlijksheid nog geen betekenis.
— Thomas de Veen (@thomasdeveen) January 31, 2020
Over Nederzettingen, uit de laatste VPRO gids van 2019, een van de de laatste van de vele, unaniem positieve recensies. #verzachtendeomstandigheden @Tzum_info @biesheuvelprijs pic.twitter.com/VVUsVzy4dy
— Sanneke van Hassel (@svhassel) January 31, 2020